ŻYCIORYS

(c) photo by Łukasz Rajchert, Narodowe Forum Muzyki

Ignacy Zalewski, ur. 21.09.1990, kompozytor muzyki symfonicznej, kameralnej, teatralnej i radiowej, dyrygent. Doktor sztuki muzycznej (2015).

Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji prof. Marcina Błażewicza (2009-2014). Warsztat kompozytorski rozwijał także pod kierunkiem prof. Krzysztofa Pendereckiego podczas indywidualnych lekcji mistrzowskich (2015) oraz w ramach licznych warsztatów, prowadzonych m. in. przez prof. Wolfganga Rihma (2011) czy prof. Lowella Liebermanna (2014). Od 2014 roku Ignacy Zalewski jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, od 2015 roku zatrudniony jako adiunkt.

 

W latach 2013-2018 był członkiem (jako dyrygent i kompozytor) zespołu Hashtag Ensemble. Dotychczas prowadził wykonania i prawykonania utworów m. in. Petera Maxwella Daviesa, Louisa Andriessena, Michaela Beila, Michaela Schellego, Pawła Buczyńskiego, Dariusza Przybylskiego, Wojciecha Błażejczyka, Katarzyny Szwed, Adama Porębskiego, Andrzeja Karałowa, Krzysztofa Kiciora oraz własnych. Występował m. in. w Filharmonii Łódzkiej
im. A. Rubinsteina, Filharmonii Wrocławskiej, Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Zamku Królewskim w Warszawie, Sali Balowej Zamku w Łańcucie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie na licznych festiwalach m.in. "Poznańskiej Wiośnie Muzycznej", Festiwalu "Musica Electronica Nova" we Wrocławiu, Festiwalu "Ogrody Muzyczne" w Warszawie, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych.

Od 2018 roku jest dyrygentem Chopin University Modern Ensemble.

Autor kilkunastu utworów symfonicznych, kilkudziesięciu kameralnych, oraz dzieł chóralnych, wokalnych solowych i kompozycji dla dzieci. 

Autor oprawy muzycznej TVP Kultura (2018).

Kompozytor-rezydent Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus (2013-2014) oraz Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga (2016-2017) - w ramach programu "Kompozytor-rezydent" Instytutu Muzyki i Tańca.
 

Od 2012 roku członek ZAiKS-u, od 2017 - zasiada w Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia. Od 2018 roku Ignacy Zalewski jest także członkiem Rady Młodych Naukowców (jako jedyny przedstawiciel sztuki) - organu doradczego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Laureat kilkunastu nagród na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach kompozytorskich, m. in.

 

  • I Nagrody na 51. Konkursie Kompozytorskim im. T. Bairda (2010),

  • I Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim "Wielokulturowość nie działa?" (2014),

  • III Nagrody i Nagrody Specjalnej na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego ARBORETUM (2012),

  • II Nagrody na VII Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim
    im. K. Szymanowskiego (2013).

 

Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008), Ministra Nauki
i Szkolnictwa Wyższego (2012), Fundacji Pro Polonia (Dongsang Research, 2012).

Laureat Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia artystyczne (2012).

 

Ignacy Zalewski jest ponadto laureatem nagrody za najlepszą muzykę do słuchowiska radiowego na Festiwalu "Dwa Teatry" Sopot 2015 (za muzykę do słuchowiska "Boska Komedia. Raj", reż. K. Michałkiewicz, prod. Teatr Polskiego Radia), Nagrody "Amadeusz" za najlepszy debiut kompozytorski w Teatrze Polskiego Radia, przyznawanej przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz pozaregulaminowego Wyróżnienia Honorowego za muzykę do słuchowiska Sen (reż. Jerzy Machowski) na Festiwalu "Dwa Teatry Sopot 2019.

 

Jego utwory wykonywane były w Niemczech, Rosji, Japonii, Norwegii, Estonii, na Słowenii, na Węgrzech, na Ukrainie, w Singapurze, Wientamie. W Polsce -
w najważniejszych salach koncertowych naszego kraju (m.in. w Filharmonii Narodowej, Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Lubelskiej, w Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Filharmonii Gorzowskiej, Filharmonii Opolskiej, ICE Kraków Congress Centre, Filharmonii Świętokrzyskiej, Studiu Koncertowym PR im. W Lutosławskiego, Sali Wielkiej Zamku Królewskiego
w Warszawie, Sali Balowej Zamku w Łańcucie), przez takich artystów jak m. in. Jacek Kaspszyk, Wojciech Michniewski, Janusz Przybylski, Szymon Bywalec, Paweł Przytocki, Jessica Cottis, Jakub Chrenowicz, Jacek Rogala, Piotr Sułkowski, Dawid Runtz,  Agata Szymczewska, Marek Bracha, Leszek Lorent, Maciej Frąckiewicz, Joanna Maluga i takie zespoły, jak Trondheim Symphony Orchestra, Slovenia RTV Symphony Orchestra, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, Polska Orkiestra Radiowa, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Filharmonii Łódzkiej, Orkiestra Filharmonii Lubelskiej, Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestra Filharmonii Opolskiej, Orkiestra Symfoniczna UMFC, Chopin University Chamber Orchestra, Orkiestra Symfoniczna im K. Namysłowskiego
w Zamościu i in.

W Polskim Radiu RDC od 2018 roku prowadzi autorską audycję poświęconą polskiej muzyce poważnej pt. Nie tylko Chopin.

Ma na koncie 12 płyt CD (w tym 3 jako dyrygent).

 

Jego Wariacje symfoniczne
to orgia pomysłowej
instrumentacji.
- Alex Ross, "The New Yorker" (03/2014)
[Stabat Mater Ignacego Zalewskiego] stanowi interesujący
i ważny dodatek do współczesnego repertuaru pasyjnego.

 

       - Jakub Strużyński, "Ruch Muzyczny" (4/2018)

Jest to humor pierwszej klasy, nienarzucający się, wymagający skorzystania z wyobraźni.
Tak właśnie można opisać relację, jaką Zalewski potrafi nawiązać
z odbiorcą. Uczestniczenie w jego utworach to rodzaj gry, wieloznacznej, wciągającej, intrygującej.

 

                     - Agnieszka Olek, "Presto" (30.05.2014)

Twórczość Pana Ignacego Zalewskiego (...) to twórczość poszukiwawcza, odważna, pełna energii i bogatej wyobraźni. To ciekawe uzupełnienie ogniw współczesnej muzyki polskiej,
jak i światowej.

- prof. Aleksander Lasoń
(fragment recenzji pracy doktorskiej
Ignacego Zalewskiego)
Program ambitny: na początek prawykonanie utworu zaledwie 24-letniego Ignacego Zalewskiego (kawał dzieła, trochę ponad kwadrans, bardzo sprawne operowanie wielką orkiestrą; styl trochę eklektyczny, ale zdecydowanie autor ma coś do powiedzenia).

- Dorota Szwarcman
(szwarcman.blog.polityka.pl)
Program ambitny: na początek prawykonanie utworu zaledwie 24-letniego Ignacego Zalewskiego (kawał dzieła, trochę ponad kwadrans, bardzo sprawne operowanie wielką orkiestrą; styl trochę eklektyczny, ale zdecydowanie autor ma coś do powiedzenia).

- Dorota Szwarcman
(szwarcman.blog.polityka.pl)